2025. május 16. Tour de Hongrie Mátra - Kétkerék Vendégház
Mátrai Turizmus Napja
2025. május 9-11. Mátrai Turizmus Napja és Gasztroplacc
2025-05-07

2025. május 16. Tour de Hongrie Mátra

2025-05-17

Május 16-án a Tour de Hongrie újra a Mátrában!

100 éve rendezték meg az első Tour de Hongrie magyar kerékpáros körversenyt!

Május 14 – 18. között bizonyíthatják be a csapatok, ki a legerősebb!

A kékestetői befutó a verseny legizgalmasabb részei közé tartozik, minden évben szurkolók és érdeklődők tömegét vonzza az útvonal mellé. Ráadásul, a Mátra megkerülése során idén Mátrafüreden és Mátraházán kétszer is áthalad a mezőny, majd végül ráfordulnak a Kékestetőre vezető nem kis kihívást jelentő útra, hogy eldőljön: ki lesz a hegy királya!

A kerékpárbarátoknak szervezik meg a Cofidis Amatour túrát: a résztvevők rendőri felvezetés mellett tekernek fel Mátraházára/Kékesre, hogy a versenyzők és a kísérőautók karavánját ott várhassák és nézhessék meg. Nem mindennapi élmény!

Egy kis Tour de Hongrie történelem:

Az első versenyt 1925-ben tartották. A magyar kerékpársport azokban az években rohamos fejlődésnek indult, így igény lett francia mintára körverseny megrendezésére. (Franciaországban már 20 éves volt ekkor a Tour de France.) Az elnevezése: „Háromnapos dunántúli országos kerékpáros körverseny” volt, melyen gyakorlatilag a profitól, a honvédség kerékpáros járőreitől, a teljesen amatőrökig bárki indulhatott. A táv ebben az időszakban sem volt kevés: összesen 510 km-t kellett 3 nap alatt megtenniük a résztvevőknek! (Forrás: Az Est napilap)

1926-tól nevezték „Tour de Hongria”-nak a versenyt. A szervezők kiemelkedő eredménynek ítélték, hogy az 554 km hosszú viadalon 28 km/h volt az átlagsebesség. Elképzelhetetlen, hogy a kor úthálózatán ill. azokkal a bringákkal, hogyan lehetett ilyen gyorsan haladni!

1927 – az év, amikor „a sportág népszerűsége közvetlenül a labdarúgás popularitása mögé szökkent„. – írta a korabeli Nemzeti Sport. Ekkor már csapatok, nem egyéni versenyzők álltak rajthoz.
A Tour de Hongrie-t százezrek nézték meg az utak mentén – Bethlen István gróf, Magyarország akkori miniszterelnöke, az inkei kúriája előtt fotelben ülve tekintette meg a porfelhőlovagok küzdelmeit. Az iparág is fellendült: rövid időn belül a kerékpáreladások száma ötszörösére nőtt: 1927-ben 40 000 kerékpárt értékesítettek Magyarországon!

1929-ben már külföldi kerékpárosokat is meghívtak, az összetettben a német Oskar Thierbach diadalmaskodott.

1942: 12. Tour de Hongrie – A háború árnyékában
A II. Világháború a Magyar Körversenynek is véget vetett egy időre, hogy aztán a legváratlanabb időpontban, 1942-ben újra útjára induljon. A verseny megrendezését nyilvánvalóan politikai célok vezérelték, a magyar mezőny ugyanis a visszacsatolt erdélyi területeken csatázott, kétszer is érintve a Királyhágót.

1962: 18. Tour de Hongrie – minden idők leghosszabb Magyar körversenye: 1400 kilométer az ország körül. Ebben az évben újra jöttek külföldiek (németek, osztrákok is), mint a „régi szép időkben”, s bizony el is vitték a fődíjat.  

1965 – 1993 között elmaradtak a körversenyek

1993-ban, majd harminc esztendős szünet után indulhatott újra útjára a Tour de Hongrie, Sipos János főszervezőnek és a Coca-Cola támogatásának köszönhetően.

1996 is jelentős mérföldkő volt a Tour de Hongrie történetében: több olyan magyar kerékpáros is került a dobogó felső fokára vagy a győzelem közelébe, aki a későbbiekben profi külföldi csapatokban folytatta. Köztük Bodrogi László, aki a Tour de France egyetlen magyar teljesítője.

A 2001-ben a verseny útvonala először érintette a Kékestető legendás emelkedőjét. Ekkor lett a Tour de Hongrie főszervezője Eisenkrammer Károly/Vuelta Sportiroda.

2008 – 2015 között ismét elmaradtak a versenyek.

2015-ben sokak örömére tért vissza a karaván: hatalmas tömegeket vonzott az utak mellé és a célterületekre. 2015 után a kormányzat felismerte a verseny országimázs ill. turisztikai jelentőségét, így a szervezést jelentős támogatásokkal segítette elő. A következő évek óriási előrelépése volt, hogy a versenyről külföldi csatornákon előbb napi összefoglalókat készítettek, majd 2020-tól élőben közvetítették a világ közel 200 országában! Természetesen, az M4 Sporton és az interneten is élőben lehet követni a versenyt. 2024-re már majd’ 1 milliárd embernek van lehetősége a versenyt nézni.

2017-ben soha nem látott érdeklődés volt a települések és külföldi csapatok részéről a verseny iránt, így tökéletes útvonalon küzdhetett a rendkívül erős mezőny. Érdekesség, hogy a harmadik helyen napjaink sztárja, egy ekkor még ismeretlen tizenéves szlovén tehetség, egy bizonyos Tadej Pogacar végzett…

2018-ban a Tour de Hongrie bekerült az első kategóriás versenyek közé. Valter Attila lett a legeredményesebb magyar résztvevő: ő és Dina Márton is versenyben voltak a legjobb hegyi menőnek járó pöttyös trikóért. 2019-ben már mindketten felállhattak az összetett dobogóra: Dina Marci 2., Attila 3. lett!
2020-ban, a 41. Tour de Hongrie végén fantasztikus magyar siker született, Valter Attila nyerte el az összetett győztesnek járó sárga trikót! 2021-ben Valter Attila nem állt rajthoz, mivel más dolga volt: a Giro d’Italian vett részt és ért el egy szakaszgyőzelmet. 🙂

Hogy a jövő mit hoz, nem tudhatjuk. Egy biztos: Az elmúlt években a Tour de Hongrie felkerült a kerékpáros elit térképére minden tekintetben. A résztvevő csapatok a világ élvonalába tartoznak, a legjobb sprinterek készülnek itt a Tour de France-ra. 190 országban láthatják a nézők a közvetítéséket.
És ami legfontosabb: újra sok fiatal kezd el kerékpározni látva a magyar bringások sikereit.

Hajrá Tour de Hongrie!

Korábbi versenyek


Forrás: https://tdh.hu/


Megszállna a Mátrában? Vendégház a Mátrában? Foglaljon szállást a Kétkerék Vendégházban!

Kapcsolódó bejegyzések